Liikumisaktiivsus ja sport

Liikumisaktiivsus ja sport hõlmavad kõiki liikumise vorme, olgu need organiseeritud või mitte, mille eesmärk on väljendada või parandada inimese füüsilist ja vaimset seisu, arendada sotsiaalseid suhteid, või saavutada tulemust mistahes tasemel.

Kriteeriumid ja suunised:

Liikumisaktiivsus ja sport
34Kool teeb liikumisaktiivsuse ja spordi osas ettepanekuid, mis võtavad arvesse kooli kogukonna olemust ja vajadusi.
SuunisKaardistatud on olemasolevad ja plaanitavad kehalist aktiivsust soodustavad tegevused, hinnatud on nende vajadust ja kasutatavust.
35Kool määratleb oma visiooni, missiooni ja väärtused kehalise aktiivsuse ja spordi osas.
SuunisEsitage dokument, mis väljendab kooli nägemust, missiooni ning väärtuseid liikumise ja spordi valdkonnas. Sellesse kuulub tegevusplaan, mis hõlmab kehalist aktiivsust ja liikumistegevusi ning arvestab kooli vajadusi ja kogukonna olemust. Visioon ning väärtused arvestavad ausa mängu reegleid. Dokument kajastab kooli hetkeolukorda ning eesmärki, kuhu kool jõuda tahab ning mida sinna jõudmiseks tehakse.
36Kool eraldab kehalise aktiivsuse edendamisele ja spordile rahalised vahendid.
SuunisKoolil on eelarve kehalise aktiivsuse ja spordi jaoks.
37Koolis toimub teavitustöö spordi ja liikumistegevuste kohta.
SuunisTutvustage kooli kehalise aktiivsuse ja spordi tegevuste turundusplaani või muude tegevuste ülevaadet.
38Kooli kehalise aktiivsuse ja liikumistegevusi käivitab ja arendab koolisisene kompetentne tiim
SuunisEsitage ülevaade töötajatest (spordijuht, sporditreener, juhendaja, õpetaja, kehalise kasvatuse õpetaja jne), kes arendavad kooli poolt koolilinnaku kogukonnale pakutavat kehalist ja sportlikku tegevust. Võib olla ka koostöös KOV-idega. Tegevuste elluviimisel võib kaasata EOK kutsekvalifikatsiooni raamistikus treenereid, mis tagab spordieetika ja kompetentsuse raamistiku antud tegevuses.
39Kool võimaldab osalemist vähemalt kord aastas esmaabikursusel, mis on avatud kehalise aktiivsuse ja spordi valdkonna personalile ning tegelevatele inimestele.
SuunisEsitage kursuse toimumise aeg, koolitaja nimi, osalenute hulk ja/või mujal välja antud esmaabikursuse läbimise tõendite nimekiri. Tagatud on kohustusliku esmaabikursuse läbiviimine personali seas maksimaalselt iga kolme aasta tagant.
40Koolil on spordisaal või muu infrastruktuur sisetingimustes liikumise ja spordi harrastamiseks või tehakse koostööd kohaliku omavalitsuse või teiste asutustega, et pakkuda pallimängude, jõutreeningute või muu siseruumides harrastatava spordi võimalusi kooli kogukonnale.
SuunisEsitage illustreeritud liikumis- ja spordivõimaluste andmebaas/loend.
41Koolil on õues harrastatava spordi jaoks infrastruktuur. Need rajatised võivad olla kooli omad, kuid ka jagatud kohaliku omavalitsuse või piirkondlike klubidega.
SuunisEsitage illustreeritud liikumis- ja spordivõimaluste andmebaas/loend.
42Koolil on veespordi harrastamise jaoks ujula või muu veespordi infrastruktuur või tehakse koostööd kohaliku omavalitsuse või teiste asutustega, et pakkuda veespordi harrastamise võimalusi kooli kogukonnale.
SuunisEsitage illustreeritud liikumis- ja spordivõimaluste andmebaas/loend.
43Kool tagab oma spordirajatiste turvalisuse.
SuunisEsitage spordirajatiste kasutamise reeglid, mis tagavad turvalisuse. Rajatiste kasutamine on vastavuses riiklike ohutusstandarditega, spordivarustuse on regulaarselt hooldatud. Kui spordirajatised ei kuulu kooli haldusalasse, siis esitage selliste tingimuste olemasolu rajatise haldajalt.
44Kool tagab spordirajatistele piisava juurdepääsu, arvestades kasutajate vajadusi. Juurdepääs on tagatud ka puuetega kasutajatele.
SuunisKirjeldage kooli kogukonnale spordirajatiste kasutamise tingimusi. Eraldi tooge välja, kuidas teie kool lihtsustab erivajadustega inimestele juurdepääsu. (liftid, kaldteed, iseavanevad uksed jm).
Vajaduse korral esitage viimaste muudatuste ja/või tulevaste heakskiidetud projektide loend, mis on seotud takistuste eemaldamisega, et hõlbustada juurdepääsu spordirajatistele.
45Kool kasutab spordirajatiste broneerimiseks ja kasutamise hindamiseks adekvaatseid töövahendeid.
SuunisKirjeldage, missuguseid vahendeid ja tööriistu kasutatakse spordirajatiste broneerimiseks ning kuidas need võimaldavad hinnata rajatiste kasutatavust. (tarkvara või süsteem, mida kasutatakse)
46Kool pakub tegevusi ja/või üritusi, mis võimaldavad kooli kogukonnal hinnata indiviidi osalust kehalises aktiivsuses.
SuunisEsitage nimekiri tegevustest ja/või sündmustest, mis on suunatud koolilinnaku kogukonnale ja võimaldavad hinnata osalevate isikute kaasatust ja kehalise aktiivsuse taset.
Hinnake üldiselt, kui sageli nad osalevad kehalises tegevuses ja spordis.
Kool võib pakkuda pilte, e-kirju, sotsiaalmeedia postitusi, mis teavitavad selliste tegevuste ja/või sündmuste korraldamist.
47Kool toetab või korraldab programme soolise võrdõiguslikkuse edendamiseks kehalises aktiivsuses ja spordis.
SuunisEsitage nimekiri kooli poolt korraldatavatest kehalise aktiivsuse ja spordi valdkonna tegevustest, mis on seotud soolise võrdõiguslikkuse edendamisega. Tooge välja juba toimunud soolist võrdõiguslikkust edendavad tegevused/üritused ning tulevikus plaanitavad tegevused/ üritused.
48Kool toetab või korraldab kehalise aktiivsuse tegevusi ja üritusi puuetega inimestele.
SuunisEsitage tõendid kooli osalusest puuetega inimestele liikumise ja spordi tegevuste korraldamisel. Võivad olla ka heategevuslikud algatused.
49Kool toetab või korraldab kehalise aktiivsuse ja spordiprogramme kooli kogukonna mitteaktiivsetele inimestele.
SuunisEsitage nimekiri kooli poolt korraldatavatest konkreetsetest kehalise aktiivsuse ja sporditegevusest, mis on suunatud kehaliselt inaktiivsete inimeste kaasamisele. Kirjeldage tegevusi, mida pakutakse erineva kehalise võimekusega inimestele, näiteks jooga, kepikõnd, matkad. Tooge näiteid.
50Kool toetab või korraldab kehalise aktiivsuse ja sporditegevusi uutele õpilastele.
SuunisTooge näiteid kooli korraldatavatest liikumise ja spordi tegevustest uutele õpilastele.
51Kool toetab või korraldab kehalise aktiivsuse ja sporditegevusi välistudengitele/õpilastele. (Kui on asjakohane)
SuunisEsitage tõendid kooli poolt rahvusvahelistele välistudengitele/õpilastele mõeldud kehalise aktiivsuse ja spordiga seotud konkreetsete tegevuste korraldamisest. Tooge näiteid rahvusvaheliste tudengite/õpilaste kehalise aktiivsuse ja liikumistegevustest.
52Kool pakub õppuritele ja töötajatele võimalusi liikumisharrastuseks ning korraldab neile spordi ja liikumise valdkonnas nõustamist.
SuunisKooli kogukonnal on juurdepääs erialaspetsialistide individuaalsetele nõuannetele kehalise aktiivsuse ja spordi kohta.
Nõustamine seisneb näpunäidete andmises või üksikkohtumistes, et rahuldada iga inimese konkreetseid vajadusi.
53Kool tutvustab enda kehalise aktiivsuse võimalusi ja spordiga seotud tegevusi tulevaste õpilaste seas.
SuunisKirjeldage, kuidas kool tutvustab kehalise aktiivsuse ja sporditegevusi tulevastele õpilastele.
Näiteks spordirajatiste, turniiride, lahtiste uste päevade jms külastamisega.
54Kool kaasab kehaliselt aktiivsetesse tegevusestesse ka vilistlasi.
SuunisKool tutvustab vilistlastele oma tegevusi kehalise aktiivsuse ja spordi valdkonnas, pakub võimalusi vilistlastele osalemiseks.
Näiteks erilised väärtuspakkumised, erihinnad, spordirajatiste külastus, turniirid, lahtiste uste päevad jne.
55Kool toetab koostöös spordiklubide ja/või kohaliku omavalitsusega kogukonna liikumisaktiivsust
SuunisKirjeldage, kuidas kool toetab kohaliku kogukonna kehalist aktiivsust.
Näited: avatud spordirajatised, lahtiste uste päevad, turniirid, kõigile avatud treeningud.
56Kool korraldab koolisiseseid spordivõistlusi ja toetab igapäevast liikumisharrastust.
SuunisNimekiri kooli poolt kooli kogukonnale korraldatud spordivõistlustest ning liikumisharrastust toetavatest algatustest. Näited: määrused, tulemused, fotod, osalus, kaasatus jne.
57Kool või selle esindus/tudengid/õpilased osalevad vähemalt ühel spordialal riiklikel koolidevahelistel võistlusel.
SuunisÜleriigilisel koolide vahelistel võistlustel osalevate võistkondade nimekiri, auhinnad, klassifikatsioon, osalemistunnistus. Üleriigilistel võistlustel osalemine hoiab alal ka tippsporti ning aitab saata esindajaid rahvusvahelistele õpilaste ja üliõpilaste spordivõistlustele.
58Kool korraldab ise või osaleb riiklike või rahvusvaheliste spordiürituste või meistrivõistluste korralduses.
SuunisTõend riikliku või rahvusvahelise koolispordiürituse või -meistrivõistluste korraldamise kohta, kava või aruanne.
Riiklikul või rahvusvahelisel ülikoolispordivõistlusel osalevate osalejate/võistkondade nimekiri, auhinnad, klassifikatsioon, osalemistunnistus. Korraldamises osalemine võimaldab saada õpilastel väärtuslikku kogemust, uusi teadmisi ning aitab luua sotsiaalseid sidemeid.
59Kool kasutab neid võistluseid ja üritusi Tervisliku Koolilinnaku lähenemise ja üldisemalt tervisliku eluviisiga seotud tegevuste ja programmide rakendamiseks.
SuunisLoetlege Tervisliku Koolilinnaku lähenemisviisiga seotud tegevusi, mida on rakendatud varasemate ürituste korraldamisest saadud kogemuste põhjal.
Tooge näiteid,kuidas kool kasutab spordiüritusi tervisliku eluviisi tutvustamiseks kõigis valdkondades. Näiteks spordivõistlustel kasutatakse korduvalt täidetavaid veepudeleid, ei kasutata ühekordseid toidukarpe, kui on toitlustamine vms.
60Kool pakub topeltkarjääri programmi.
SuunisTuua näiteid koolis õpilassportlastele pakutavate topeltkarjääri võimaluste kohta. Õppeplaan, sisutuvustus, info jagamine potentsiaalsetele uutele õppuritele jne.
61Kool töötab välja vabatahtlike programme, et toetada üritusi ja spordiga seotud tegevusi.
SuunisEsitage kooli sporditegevust ja -üritusi toetav vabatahtlike programm, hetkeolukord.
62Kool tunnustab kehalises aktiivsuses ja spordis osalemist, lisades spordi/liikumise akadeemilisse õppekavva.
SuunisEsitage tõendid sportimise või liikumise valdkonna (valik)ainetest või nendega seonduvate teemade integreerimisest akadeemilisse õppekavva.
63Kool pakub tegevusi õuetingimustes (vabas õhus, metsades, jõgedel, randades, parkides).
SuunisTooge näiteid kooli kogukonnale pakutavate õuetegevuste kohta. Võib ka õppetegevust/huvialaringe vabas õhus korraldada.
64Kool edendab ja hoiab alal traditsioonilisi mänge ja sporti.
SuunisEsitage kooli korraldatud tegevuste, sündmuste või programmide loetelu, mis edendavad ja kaitsevad traditsioonilisi mänge ja sporti.
Näiteks rahvakalendri tähtpäevadega seotud tegevused (nt vastlaliug), köievedu, sangpommi rebimine kui ka muud traditsioonilised spordialad, nt suusatamine, pallimängud. Võivad olla oma kooli spetsiifikaga seotud tegevused.
65Kool toetab või pakub ise välja õppurite ning töötajate liikumisaktiivsust tõstvaid tegevusi.
SuunisTooge näiteid kooli tegevustest kehalise aktiivsuse ja spordi väärtustamisel ja sellega tegelemise aktiivsuse tõstmisest.
66Kool on viimase 3 aasta jooksul taotlenud rahastust vähemalt ühest koolivälisest programmist kehalise aktiivsuse ja spordi valdkonnast või selle valdkonna tarbeks.
SuunisEsitage tõendid kooli või temaga seotud organisatsiooni rahastustaotlusest kooli kogukonna liikumise ja spordi tegevusteks viimase 3 aasta jooksul. Esitage taotlus või vastus.

Lisainfo: andreas@easl.ee