Keskkond, jätkusuutlikus ning sotsiaalne vastutus

Keskkond käsitleb siin füüsikalisi, keemilisi ja bioloogilisi tegureid, mis inimest ümbritsevad ning kõiki sellega seotud tegureid, mis mõjutavad käitumist. See hõlmab ka nende keskkonnategurite hindamist ja kontrollimist, mis võivad tervist mõjutada. See definitsioon jätab välja käitumise, mis pole keskkonnaga seotud ning samuti ka käitumise, mis on seotud sotsiaalse ja kultuurilise tausta erinevustega.
Jätkusuutlikkust defineeritakse kõige sagedamini kui tänaste vajaduste rahuldamist ilma, et tulevased põlved peaksid praegusel ajastul tehtud tegude tagajärgedega kannatama. Jätkusuutlikkusel on kolm põhilist alust: majandus, keskkondlikkus ja sotsiaalsus. Neid kolme võib mitteametlikult käsitleda ka kui inimest, planeeti ja kasu saamist.
Inimfaktor on puhtalt eetiline teooria, mille kohaselt vastutavad üksikisikud oma sotsiaalsetele normidele kohaste kohustuste täitmiste eest. Üksikisiku teod võiksid kasu tuua tervele ühiskonnale. Valitsema peaks tasakaal majanduskasvu, ühiskonna heaolu ja keskkonna vahel. Kui see tasakaal on normis, on üksikisik oma ülesannete kõrgusel.
Kooli võib pidada avalikuks ametiasutuseks, mida peab ka vastavalt juhtima. See tähendab, et võrdsus, kaasatus ning keskkond on kõik tegurid, mis on olulised kooli igapäevaelus. Veelgi enam, kool on see koht, mis saab olla noore inimese eeskujuks ning juurutada välja normaalse ja eetiliselt korrektse elu toimimiseks vajalikke väärtusi.
Kriteeriumid ja suunised:
Keskkond, jätkusuutlikkus ning sotsiaalne vastutus | |
---|---|
95 | Kool vastutab ja tagab, et koolilinnak on ligipääsetav tervele kooli kogukonnale (sh. liikumisvahenditele nagu ratastoolid, jalgrattad, tõukerattad) |
Suunis | Kirjeldage, kuidas tagate koolilinnaku ligipääsu kogukonnale (sh ratastoolide-, jalgrataste-, tõukeratastega). Pildid, videod kooli infrastruktuurist. |
96 | Kool teeb koostööd sidusrühmadega sotsiaalse vastutuse, kaasatuse ja ühtekuuluvuse edendamiseks. |
Suunis | Kirjeldage ideid ja tegevusi sidusrühmadega, kes on olulised partnerluse arendamiseks sotsiaalse vastutuse meetmete rakendamiseks ning sotsiaalse kaasatuse ja ühtekuuluvuse edendamiseks. |
97 | Kool edendab keskkonnasõbralikku liiklemist kodu ja kooli vahel. |
Suunis | Keskkonnasõbralikku liiklust edendavate tegevuste loetelu. (nt kommunikatsioon) |
98 | Kool kavandab, rakendab, hindab ja parendab konkreetseid tegevusi, et vähendada oma mõju keskkonnale. Atraktiivse looduskeskkonna (pargid, spordiväljakud, metsatukad, looduslikud aasad, veekogud) haldamine. |
Suunis | Kooli koostatud tegevuste loetelu keskkonnamõju vähendamiseks ning koolilinnaku atraktiivse looduskeskkonna parendamiseks. Nende tegevuste rakendamise ja hindamise viiside tutvustus. Haljasalad: pargid ja spordiväljakud, metsad ja looduslikud niidud, veekogud jne. |
99 | Kool planeerib, viib ellu ja analüüsib konkreetseid tegevusi, mis on mõeldud jätkusuutlikkuse, infrastruktuuri ja ressursside kasutamise parendamiseks. |
Suunis | Infrastruktuuri ja ressursside jätkusuutlikkuse ja kasutamise parandamiseks koostatud tegevuste loetelu, kirjeldus nende meetmete rakendamise ja hindamise viiside kohta. |
100 | Kool planeerib, viib ellu ja analüüsib konkreetseid tegevusi, mis on mõeldud rajatiste energiatarbimise vähendamiseks ja jäätmete võimalikult väheseks tekitamiseks. |
Suunis | Rajatiste energiatarbimise vähendamiseks ja raiskamise võimalikult suureks vältimiseks koostatud tegevuste loetelu, kirjeldus nende meetmete rakendamise ja hindamise viiside kohta. |
Lisainfo: andreas@easl.ee